Praktijkvoorbeeld Hermans-Vermeulen

Gepubliceerd: 06-07-2020 11:24

De verkoop van Weber-producten bij Bouwmaterialenhandelaar Hermans-Vermeulen in Westerlo heeft de laatste jaren een mooie groei doorgemaakt. We vroegen aan zaakvoerster Dorien Hermans hoe zij dit succesverhaal verklaart. Je leest het hieronder

An (Weber) : Wat is jullie sleutel tot succes?

Dorien Hermans (Hermans-Vermeulen) : Dat verklap ik niet 🙂 Nee, het succes is te danken aan ons team. Wij hebben 4 vertegenwoordigers in dienst, elk verantwoordelijk voor een ander assortiment. Ik noem hen eigenlijk geen vertegenwoordigers, maar specialisten. We hebben 150.000 artikels ; niemand kan deze allemaal kennen. Ik vind het belangrijk dat ieder een doorgedreven kennis heeft van zijn assortiment teneinde onze klanten-aannemers in de diepte te kunnen adviseren en bijstaan. Ik heb gedurende jaren in de verschillende afdelingen meegedraaid. Ik wou met elke markt voeling krijgen, de behoeftes kennen. Uiteindelijk komt het altijd op één ding neer : service- en kennisgeving. En dat is net wat wij, door onze verkoopstructuur, ten volle kunnen bieden.

An (Weber) : Hoe ervaart u de samenwerking met ons bedrijf?

Dorien Hermans (Hermans-Vermeulen) : Uit mijn vorige antwoord is al een beetje af te leiden dat ons team het allerbelangrijkste is ; elke afdeling draagt bij tot het succes waar alleen sprake van kan zijn als iedereen samenwerkt, als er een goede samenhang is. Dat is iets dat ik herken in jullie bedrijf. Ik hecht daar belang aan ; het heeft tot gevolg dat de mensen zich goed voelen, wat zich uit in het werk. Robby (Technisch Commercieel Afgevaardigde bij Weber) en de mensen van jullie binnendienst, waarmee we het meeste contact hebben, zijn altijd gemotiveerd om ons verder te helpen.

An (Weber) : Jullie zijn voortrekkers als het om nieuwe producten of diensten gaat. Wanneer wij een nieuw product lanceren, zijn jullie niet bevreesd om voorraad te nemen. Hoe pakken jullie dat aan?

Dorien Hermans (Hermans-Vermeulen) : Dat is simpel. Eerst bespreekt Robby (Technisch Commercieel Afgevaardigde bij Weber) met ons waar de mogelijkheden en kansen liggen. Daarna bespreken wij dit intern ; als zowel ik, als onze aankoper, als onze vertegenwoordigers en balieverkopers die het straks zullen moeten verkopen erin geloven, gaan we er volledig voor. Naast de promotie die jullie voeren, nemen wij zelf ook initiatief om onze klanten te overtuigen van de voordelen ; we organiseren mailings, acties… Als je er zelf in gelooft en de nodige ondersteuning krijgt, heb je een stevige basis voor een vlotte verkoop.

An (Weber) : Bedankt mevrouw Hermans, voor dit inzicht en het aangename gesprek!